سفارش تبلیغ
صبا ویژن
برتری دانشمند بر عابد، مانند برتری ماه شب چهارده بر دیگر ستارگان است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

مشتاقان

 
 
فیلم(چهارشنبه 86 اسفند 1 ساعت 9:51 عصر )

پرسپولیس

برای این چند روزه تان یک پیشنهاد مخصوص دارم. دیدن پرسپولیس !
این انیمیشن زیبا در جشنواره کن سال گذشته میلادی به نمایش در آمد و در ایران هم سر و صدای زیادی به پا کرد. البته این سر و صداها را صدا و سیما درست کرده بود. ما که تا همین چند وقت پیش این فیلم را ندیده بودیم. اما حالا پیشنهاد می کنم که حتما ببینید.

پرسپولیس داستان واقعی دختری است ایرانی به نام مرجان. کارگردان این فیلم هم همین خانم مرجان ساتراپی است که سعی کرده تا حد زیادی نزدیک به واقعیت گوشه ای از تاریخ چند سال اخیر ایران را نشان بدهد. داستان فیلم از حدود سال 1356 آغاز می شود. یعنی تقریبا همزمان با اوج گیری تظاهرات علیه رژیم شاه. در ابتدای کار ، تاریخچه ای سریع از کل دوران پهلوی بیان می کند. خانواده ی مرجان از مخالفان رژیم شاه هستند و همه ی خانواده علیه آن رژیم تظاهرات می کنند. صحنه هایی که مرجان به لحن بچه گانه و فرانسوی علیه شاه شعار می دهد ، بسیار جالب و دیدنی است.
خانواده ی مرجان از کمونیست های چریک فدایی خلق هستند. عموی مرجان از زندان کشیده های رژیم پهلوی است و خانواده ی او از مبارزان علیه رژیم شاهنشاهی ایران اند. صحنه های ایام انقلاب و پس از بهمن 57 در این انیمیشن بسیار دیدنی است. تصویری بسیار واقعی از ایران 57 و مردمان انقلابیش.
اما چند ماه پس از انقلاب ورق بر می گردد و رژیم اسلامی که تازه ریشه دوانده شروع می کند به نابود کردن افرادی که ممکن است به دلیل مبارزات قبل از انقلابشان ادعاهایی داشته باشند. یکی از افرادی که به دست رژیم جدید اعدام می شود عموی مرجان است. مرجان که علاقه شدیدی به عمویش دارد با این حرکت از انقلاب و رژیم آخوندی متنفر می شود و از همان زمان سعی می کند که با هرگونه لجبازی ، مخالفتش با رژیم را نشان بدهد. اصل داستان از این زمان شروع می شود ...

نحوه ی اجرای سیاه و سفید انیمیشن پرسپولیس بسیار جذاب و دیدنی است. البته ایرادهایی اساسی در فیلمنامه و شخصیت پردازی ها دارد و به نظر من اگر موضوع سیاسی و ضد رژیم آخوندی این فیلم نبود ، هیچ وقت به عنوان کاندیدای جایزه اسکار انتخاب نمی شد. به هرحال این اثر نسبت به فیلم 300 بسیار متفاوت است و به نوعی سعی کرده بخشی از تاریخ معاصر ایران را نمایش بدهد. به عقیده ی من در این فیلم هیچ دروغ بزرگ و هیچ غلوی صورت نگرفته و فقط اشکالش این است که تمام حقیقت را هم بیان نمی کند. پرسپولیس نگاه دختری ایرانی است به تاریخ معاصر کشورش. اما نه نگاهی همه جانبه.
نگاهی جذاب به تاریخ ایران.

منبع : دایره (لو گوش هست)  علی آقا مربی (علی نعمت)







بازدیدهای امروز: 14  بازدید

بازدیدهای دیروز:9  بازدید

مجموع بازدیدها: 31628  بازدید


» لینک دوستان من «
» لوگوی دوستان من «
» آرشیو یادداشت ها «
» اشتراک در خبرنامه «